Dalton
Od října jsem začali s daltonskými bloky, kde využíváme prvky daltonského vzdělávání. Jde o blok dvou hodin každý pátek.
Dětem se na začátku rozdají pracovní listy, zde jsou úkoly z českého jazyka, matematiky a prvouky. Nejdříve vyučující každý úkol dětem vystvětlí, potom se děti ptají, pokud něčemu nerozumí. Dále následuje samostatná práce dětí. První hodinu se děti na nic neptají paní učitelky, ale mohou se jít poradit za spolužákem. Druhou hodinu si můžou pro radu i za paní učitelkou. Kdo má vše hotové, odevzdá Dalton vyučujícímu a může se věnovat nějaké jiné činnosti (prohlížení a četba knížek, pexeso, puzzle, kreslení, ...).
Hodnocení :
červené políčko střechy domečku- vyníkající práce
modré políčko střechy- práce s občasnýma chybičkami
zelené políčko střechy - většina úkolů špatně vypracována či vůbec, žák se většinou nesnaží.
Opravené listy dostanou děti zpět a každý řekne, jak se mu pracovalo, co pro něj bylo těžší, jaký má ze své práce pocit a jde si vybarvit políčko na střeše domečku na nástěnce. Na konci roku je slavnostní vyhlášení nejlpších - čím červenější střecha od domečku, tím lepší. Děti dotanou malé odměny za svou práci.
Hlavní myšlenka daltonu je jiná organizace vzdělávání, kdy se dítě svobodně rozhoduje o své práci, pracuje svým tempem, učí se spolupracovat s ostatními. Jedná se jak o procvičení již probrané látky, tak o získání nových znalostí, které si děti osvojí netradiční formou. Děti jsou vedeny k samostatnosti, spolupráci, ale také k odpovědnosti za svou práci. Důležitým činitelem jsou zájmové činnosti, kterým se děti mohou věnovat po práci. Po splnění povinných úkolů si děti vždy volí další činnost. Při tomto způsobu vyučování odpadá nekonečné sezení v lavicích. Děti se mohou volně pohybovat (můžou pracovat i na chodbě), ale nesmí rušit ostatní spolužáky. Díky tomu se sníží neklid některých žáků při práci a postupně mizí i problémy s udržováním kázně.